Terug naar Nieuws

Apeel & Nature's Pride lanceren langer houdbaar fruit tegen voedselverspilling in Europa

Onze avocado's met Apeel liggen nu in de schappen in Europa. Als partner van Apeel in Europa, heeft Nature's Pride de Apeel-oplossing in haar uitgebreide avocado-waardeketen geïntegreerd om Apeel-avocado's naar EDEKA en Netto in Duitsland te brengen, en naar de Salling Group winkels Føtex en Bilka in Denemarken.

Nature's Pride En Apeel Lanceren Langer Houdbaar Fruit - Nieuwsberichten - Nature's Pride

"De goedkeuring van de Apeel technologie in Europa toont de inzet van de Europese Commissie om de enorme voedselverspillingcrisis op onze planeet aan te pakken, die nu wordt beschouwd als één van de belangrijkste oorzaken van klimaatverandering," vertelt James Rogers, CEO en oprichter van Apeel Sciences. "Onze Amerikaanse partners realiseren zich de waarde van Apeel en halveren in veel gevallen hun voedselverspilling. Onze volgende cruciale stap is om retailers in heel Europa te helpen bij hun inspanningen om verspilling te verminderen, terwijl ze tegelijkertijd hun winst verbeteren en klanten in staat stellen te genieten van verse en rijpe producten van hoge kwaliteit met een langere houdbaarheid."

"Elke dag werken we in de hele keten samen aan innovatieve oplossingen, om de wereld gezonder en duurzamer te maken. Met Apeel zijn we in staat om voedselverspilling fors terug te dringen. We zijn dan ook enorm trots dat onze intensieve samenwerking nu de schappen bereikt. We kijken ernaar uit om meer consumenten in Europa met onze producten met Apeel te bereiken," vertelt Adriëlle Dankier, Chief Commercial Officer van Nature's Pride.

"Voedselverspilling is voor ons een enorme uitdaging door de zware belasting op het milieu. Daarom staat het aanpakken van voedselverspilling hoog op de prioriteitenlijst bij Salling Group en investeren we in oplossingen en initiatieven om ervoor te zorgen dat we ons doel bereiken: een 50% vermindering van voedselverspilling in 2030. We zijn ervan overtuigd dat Apeel kan helpen een verschil te maken, voor ons, maar ook voor klanten en huishoudens. Daarom kijken we ernaar uit om deze oplossing in Denemarken te introduceren", aldus Stephan Bruhn, directeur van Salling Group.

"We houden ons constant bezig met innovaties in het groente- en fruitsegment, aangezien groenten en fruit het visitekaartje van onze winkels zijn. We kijken ernaar uit om samen te werken met Apeel Sciences," vertelt Rolf Lange, hoofd van Corporate Communications bij EDEKA Zentrale AG & Co . KG.

Sinds Apeel en Nature's Pride eerder dit jaar hun krachten bundelden om de Europese voedselverspillingcrisis aan te gaan, heeft de Europese Commissie toestemming gegeven voor het gebruik van de ingrediënten in de plantaardige coating van Apeel. De Apeel technologie heeft op retailniveau in Amerika al aangetoond dat Apeel gemiddeld voor meer dan 50 procent reductie van voedselverspilling zorgt. Consumenten kunnen Apeel-producten herkennen aan het Apeel-logo op het etiket en de bewegwijzering in de winkel, als een teken van productkwaliteit, duurzaamheid en langdurige versheid. Hoewel Apeel avocado's de eerste Apeel-productcategorie is in Europa, is de verwachting dat ook andere categorieën in de toekomst worden uitgerold.

Europa bereikt jaarlijks maar liefst 88 miljoen ton aan voedselverspilling, met bijbehorende kosten geschat op 143 miljard euro[1]. In Duitse huishoudens wordt bijvoorbeeld al het voedsel van elke achtste supermarkt weggegooid. Dit betekent dat elk jaar 6,7 miljoen ton aan voedsel in huizen wordt verspild[2]. Berekend per persoon betekent dit een verspilling van twee volle winkelwagentjes met een gewicht van ongeveer 82 kilogram met een waarde van 234 euro.

[1] https://ec.europa.eu/food/safety/food_waste_en
[2] https://germanylandofinnovation.wordpress.com/2016/07/15/too-good-for-the-bin-a-german-initiative/